Zúzódás

Azokban a csontokban következhet be zúzódás, amelyeket kevés lágy szövet borít, és ezért a traumát okozó tompa tárgy behatását az kevéssé mérsékli. A zúzódott csonthártyában fertőzés nélküli gyulladás játszódik le. A vékony kéregállomány beroppanhat, és ez esetben a szivacsos állományban vérzések, kisebb vérömlenyek keletkeznek.

Tünetek. A trauma behatásakor a lágy szövetek is zúzódnak, ez azonban kisállatokban nem akadálya a csontzúzódás megállapításának. A sérült csont tapintásakor jelentkező fájdalom sokkal kifejezettebb, mint amit a csontot borító bőr ráncba emelésekor jelez az állat. A csontzúzódást követő 6-8 nap elteltével sántaság csak abban az esetben észlelhető, ha a zúzódott csontot szalagok, inak, izmok sértik, arra húzó hatást fejtenek ki vagy ha jelentős csontrepedés is keletkezett.

Kórjóslat. Abból induljunk ki, hogy a zúzódás helyén traumás csontkinövés alakulhat ki. Ha a bántalom lokalizációja miatt feltételezhető, hogy valamely fontos képlet (pl. ízület) működése akadályozottá válik, a kórjóslatot kétesnek, ellenkező esetben kedvezőnek minősíthetjük.

Gyógykezelés. Az állat számára pihenésről, nyugalomról gondoskodunk. A zúzódás területén kialakuló heveny, savós gyulladást hideg, összehúzó hatású borogatásokkal csökkentjük. A vastag szőrzet jelentős mennyiségű folyadékot vesz fel és a párolgó hideg folyadék a bőrt és az alatta helyeződő szöveteket jól lehűti. Fájdalomcsillapítók adása csak egyidejűleg fennálló csontrepedés esetén nem indokolt.