Veseelfajulás

A veseelfajulás alatt azokat a kórformákat értjük, amikor a vese állományában a kórok hatására rövid idő alatt főleg degeneratív és elhalásos elváltozások alakulnak ki.

Kórokok. A veseelfajulás lehet hosszabb ideig tartó vérkeringési elégtelenség következménye (sokkvese). Igen sok vesekárosító (nephrotoxikus) anyag ismert, amelyek felvétele veseelfajulást idézhet elő. Ezek lehetnek vegyszerek, gyógyszerek, baktériumtoxinok stb. Az általuk okozott betegségek közül, a gyakoriságot figyelembe véve, a hemoglobin-nephrosist és a gépkocsi-hűtőfolyadék-mérgezést emeljük ki. A hemoglobin-nephrosis vörösvérsejt-széteséssel járó betegségek súlyos következménye, szövődménye, amely a macska gyógyulási kilátásait rontja. Előfordul, hogy az alapbetegséget sikerül elhárítani, azonban a vesekomplikáció akár a beteg életben maradását is veszélyeztetheti. A hűtőfolyadék- (etilénglikol-) mérgezés következtében a vese állományában kálcium-oxalát kristályok keletkeznek, amelyek a parenchima rendszerint végzetes kimenetelű elváltozását idézik elő.

Lefolyás, tünetek. A megbetegedés súlyossága a nephrotoxin károsító hatásának a mértékétől, valamint a vese állapotától függ. Ha a vese már nem volt teljesen ép, amikor a károsító hatás érte, és ezzel különösen idősebb macskák esetében kell számolni, a következmények is súlyosabbak. Az enyhe nephrosis szinte tünetmentes, sokszor csak a fehérjevizelés mutatja, hogy a szervben elfajulásos folyamatok zajlanak le. A súlyos nephrosis lefolyása, tünetei, kimenetele a HVE jelenségeivel egyeznek meg. A betegség gyógyulási tendenciáját a vizeletürülés, a bő vizelés megindulása mutatja. A vesegyulladás (nephritis) olyan vesemegbetegedés, amelyben a glomerulusok vagy a vese kötőszövetes állományának gyulladása játszik vezető szerepet; az első esetben glomerulonephritis, az utóbbiban pedig interstitialis nephritis fennforgásáról van szó. A glomerulonephritis az esetek többségében immunpatológiai folyamatok következménye. Az interstitialis nephritis pedig inkább fertőzések (baktériumok és vírusok) miatt lép fel.

Lefolyás, tünetek. A vesegyulladás a legtöbb esetben hosszú időn át tünetmentes. Később a folyamatos fehérjeveszteség, a működőképes glomerulusok és a tubulusok megfogyása étvágytalanságot, elgyengülést, fáradékonyságot, lesoványodást és végül az urémia tüneteit idézi elő. Megfogy a vér fehérjekoncentrációja, ezért vizenyős duzzanatok jöhetnek létre a has alján, a fejen, valamint hasvízkór és más testűri savó-felhalmozódás mutatkozhat. A vizeletben fehérje és vér lehet jelen.

Gyógykezelés, kimenetel. Az alapbetegség megszüntetésére nincs vagy alig van lehetőség. Az immunfolyamatok gátlása folyamatos prednizolon-terápiával képzelhető el, eredményessége kérdéses. Legtöbbször csak tüneti terápiához folyamodhatunk.