Védőoltások

A védőoltások feladata, hogy megvédje az Ön macskáját bizonyos fertőző betegségekkel szemben. A védőoltások beadási idejének megfelelő megválasztása, a védettség megszerzése és fenntartása szempontjából fontos figyelembe venni, hogy minden újszülött állat rendelkezik ún. anyai ellenanyagokkal, amelyek megvédik őt bizonyos betegségektől életének első néhány hetében. Ezeknek az ellenanyagoknak a mennyisége és minősége az anyaállat immunológiai állapotától függ. Ezért fontosak a tenyészállatok rendszeres védőoltásai! A különböző betegségek elleni védő ellenanyagoknak a macskakölykök szervezetéből való kiürülésétől függően (kb. 8 hetes életkor után) a szükséges védőoltásokat eltérő időközökben, általában két hetes időközzel kell beadni, ugyanis az anyai ellenanyagok megléte megakadályozza a védőoltás hatásának kialakulását. A kölykök védettsége általában kétszeri alkalommal adott alapoltásokkal érhető el egy-egy meghatározott betegséggel szemben. Az ismétlés azért szükséges, mert egyetlen védőoltás nem ad megfelelő védettséget a betegséggel szemben. A második védőoltás után olyan magas lesz az ellenanyagszint, amely már véd a fertőzés ellen. Az egyes betegségek elleni védőoltások ismétlése az állat egész élete során évente szükséges. Amennyiben ez elmarad, az ellenanyagszint lecsökken és az egy évnél régebben beadott védőoltás már nem vagy csak nagyon lecsökkent mértékben véd ezen betegségek ellen. Csak egészséges és megfelelően féregtelenített macskák vakcinázhatók eredményesen! A következő betegségek ellen lehet védőoltások beadásával védekezni: veszettség (gyógyíthatatlan, ember számára is halálos fertőző betegség), fertőző gyomor- és bélgyulladás (feline panleucopaenia, FPL), macska herpesvírusos rhinotracheitise (feline rhinotracheitis virus, FRV), macska calicivírusos náthája (feline calici virus, FCV), macskák leukémiája (feline leucaemia virus, FeLV), macskák fertőző hashártyagyulladása (feline infectious peritonitis, FIP), chlamidiosis (Chlamidia psittaci okozta légzőszervi betegség).