A pajzsmirigy betegségei

A pajzsmirigy a belső elválasztású mirigyek közé tartozik. A pajzsmirigy nem gyulladásos eredetű megnagyobbodását strumának (golyvának) nevezzük. Az elváltozás járhat a hormontermelés csökkenésével (hypothyreoid struma), növekedésével (hyperthyreoid struma), nem ritka továbbá, hogy a szerv megnagyobbodása nem okoz hormonális változást (euthyreoid struma).

A hypothyreoid struma felléphet kölyökmacskákban, mint veleszületett vagy ritkán jódhiányos eredetű betegség. A jódhiány lehet elsődleges vagy abszolút hiány, illetve lehet másodlagos, amely a jódfelvételt akadályozó anyagok (tiouracil, nitrát, nitrit, kalcium, fluor, stb.) hatására jelentkezik. A pajzsmirigyműködés csökkenése ismeretlen okból adódó sorvadásnak, autoimmun gyulladásnak, daganatnak és golyvakeltő anyagoknak is lehet a következménye. Felnőtt macskákban a leggyakoribb endokrin kórformák egyike. Legfeltűnőbb tünete az aránytalan törpenövés, az elhízás, szőrhiány (megritkul, törékeny a szőrzet), a bőr szárazzá, durvává és hyperpigmentálttá válik. A pajzsmirigy megnagyobbodásán kívül általános tünetek (bágyadtság, a környezet iránti érdektelenség, fáradékonyság, elbutulás) mutatkoznak. A későbbiekben emésztőszervi (gyakori a bélsárpangás), mozgatószervi és vérkeringési zavarok állnak elő. Az újszülöttek kopaszok, ödémásak (myxödéma), esetleg halva születnek meg vagy megszületésük után hamarosan elpusztulnak. A pajzsmirigyduzzanat a gége alatti tájékon jelentkezik, tömör tapintású, ha a gégére, légcsőre is nyomást gyakorol, nehezített légzést, gégeszűkülési zörejt okoz, esetleg a nyelés is akadályozott. A kórhatározás a pajzsmirigyhormonok vérszintjének a mérésével tehető biztossá. A csökkent működés szintetikus levotiroxin, azaz T4 hormon (L-tiroxin) tartalmú tabletták (Thyreotab), a jódhiány kálium-jodid, Lugol-oldat (jód tinktúra) vagy jódozott konyhasó adásával mérsékelhető.

A fokozott működéssel járó elváltozás, a hyperthyreoidismus vagy hyperthyreosis nagyon ritka betegség. A hyperthyreoid struma az anyagcsere fokozódásával jár. Főleg pajzsmirigydaganat miatt következik be, más eredetű kórforma csak kivételesen fordul elő. A struma nem túlságosan feltűnő. Fokozott vízivás, bő vizelés, lesoványodás (rendellenes étvágy), fáradékonyság, gyengeség áll a tünetek előterében. Ritkábban izgatottság, fokozott szívműködés, izomsorvadás, szőrhiány is előfordulhat. Ebben az esetben a műtéti megoldás segíthet.