Mellűri betegségek

Folyadék a mellüregben. A mellűri folyadék lehet pangásos savó, gyulladásos izzadmány és vér is. A savófelhalmozódás macskákban leginkább jobbszívfél-elégtelenség következménye, amelyet szívbetegség vagy billentyű-elégtelenség okozott. Létrejöhet még májeredetű vérpangás, a vér albuminszintjének a csökkenése miatt is. A mellűri vagy felszíni tüdődaganatok ún. módosult izzadmány kilépésévei járnak. Ez annyit tesz, hogy a lényegében pangásos savó sejteket, sokszor nagyszámú vörösvérsejtet tartalmaz és fehérjetartalma is magas. Gyulladásos izzadmány mellhártya-gyulladás során halmozódik fel a mellüregben. Mellhártya-gyulladás alakul ki nocardiosisban és a kivételesen ritka gümőkor esetén. Mellhártya-gyulladás következik be akkor is, ha a tüdőbeli gyulladásos folyamatok ráterjednek a mellhártyára. Vér halmozódhat fel a mellüregben véralvadási zavarban, mindenekelőtt patkányirtó gyógyszer (dikumarol) mérgezésben, és esetenként traumák, sérülések következtében. A mellűri folyadék felhalmozódás jellemző tünete a nehezített légzés, amelynek súlyossága és a kilépett folyadék mennyisége közt egyenes az összefüggés. Hirtelen és nagyon súlyos nehezített légzés, esetleg fulladás áll elő, ha vér áramlik ki a mellüregbe. A nehezített légzés nagyfokú továbbá mellhártya-gyulladás esetében is. A pontos kórhatározást a mellkas csapolással nyert folyadék laboratóriumi analízise alapján lehet kimondani. A betegség kórjóslata és gyógykezelése is az alapbántalom függvénye.

A légmell a mellüregben levegő bekerülését és ott tartós felhalmozódását jelenti. Emiatt a tüdő tágulása a belégzéskor akadályozott, súlyos esetben pedig nem is lehetséges. Macskákban a légmell ritka. A levegő vagy a mellkas átható sérülésén át jut a mellüregbe, gyakrabban azonban a tüdő felől, a tüdő sérülése következtében. A zsigeri mellhártya átszakadását a tüdő betegségei vagy esetleg igen erős, erőltetett légvétel okozza. Ha nagy mennyiségű levegő, nagy résen át áramlik a mellűrbe, a fulladás szinte pillanatszerű, nem lehet segíteni a macskán. Csak ún. zárt légmell (a levegő bekerülése megszűnt) esetén van remény a macska életben maradására. A nehezített légzés ez esetben is nagyon súlyos, a mellkas kopogtatási hangja hangzatos-dobos. A röntgenkép igen jellemző. A mellüregből a levegő leszívásával, ha annak utánpótlása nincs, a macska állapotán nagymértékben könnyíteni lehet.

A rekeszsérv lényege, hogy a rekesz veleszületett vagy szerzett nyílásán át hasüregi szervek nyomulnak a mellüregbe és ezek légzési nehézséget idéznek elő. A legfeltűnőbb a betegek belégzési vagy vegyes típusú nehezített légzése, amely hasonló a mellűri folyadék felhalmozódás tünetéhez. A kórhatározás a röntgenfelvételi leleten alapul. A betegség megoldása műtéti.