A májbeli érrendszer és a nagyvérkör rendellenes összekötetése

A májbeli érrendszer és a nagyvérkör rendellenes összekötetése (a portocavalis sönt) nem ritka macskákban. A következmény, hogy a májbeli vér a máj megkerülésével jut a nagyvérkörbe, és tartalmazza a bélből felszívódott anyagokat anélkül, hogy azok a máj méregtelenítő metabolizmusán keresztülmentek volna. A portocavalis sönt lehet veleszületett és szerzett. A veleszületett sönt vezethet a májon keresztül és annak megkerülésével. A szerzett sönt oka a máj idült megbetegedése, valamint a jobb szívfél elégtelensége miatti tartós vérnyomás-emelkedés a májbeli érterületen.

Tünetek, megállapítás. A portocavalis sönt jellemző következménye a máj eredetű idegrendszeri szimptómák kialakulása, amelyeket a nagyvérkörbe került, a vér- agyvelő gáton át az agyvelőbe jutó anyagok, elsősorban az ammónia idéz elő.

A májeredetű agyi tünetek igen különbözőek. Megváltozhat a macskák magatartása, elbutulás vagy kiszámíthatatlan, hisztérikus magatartás, agresszivitás állhat elő. Máskor a bizonytalan, botladozó járás, körmozgás, céltalan járkálás, előretörés, falnak támasztott fejjel hosszú ideig egy helyben való állás a feltűnő. Nem ritka epilepsziaszerű görcsrohamok fellépte sem. Kórjelző értékű, ha a macskákban az idegrendszeri tünetek táplálék, főleg hús elfogyasztása után lépnek fel, súlyosbodnak. Hús etetésével portocavalis sönt esetében az idegrendszeri tüneteket nagy biztonsággal ki lehet váltani. A laboratóriumi diagnosztikai módszerek közül az epesav-szint nagyfokú emelkedése utal elsősorban portocavalis söntre. A kóros vérér-összeköttetések lokalizációja röntgenvizsgálattal, az erek kontrasztanyaggal való feltöltésével lehetséges.

Kimenetel, gyógykezelés. Az idegrendszeri tünetek enyhíthetők vagy megszüntethetők, ha a macskának naponta többször, kis mennyiségben nyújtunk táplálékot. A fehérjebevitelt a szükséges minimumra korlátozzuk és azt részben vagy főleg tejfehérjékkel biztosítjuk. A veleszületett söntök műtéti megoldása jöhet szóba. Veleszületett sönttel, diétával a macska operáció nélkül is, nagyobb baj nélkül, hosszú ideig elélhet. A szerzett (tüneti) sönt kimenetele lényegében az alapbetegségtől függ.