Macskák egyéb bőrbetegségei

A nem gyulladásos bőrbetegségek. Ide sorolhatóak a veleszületett, az endokrin, valamint az anyagforgalmi eredetű bőrbetegségeket. A betegségek oktanában gyulladásos folyamatok nem meghatározóak, azok inkább csak szövődményként csatlakoznak az eredeti bajhoz.

Kopaszság, szőrhullás. A kopaszság egyes macskafajták fajtajellege, más esetekben genetikai defektus következménye a veleszületett kopaszság. A macskák foltokban, vagy teljesen lekopaszodhatnak endokrin zavarok, citosztatikumokkal való kezelés, radioaktív besugárzás miatt.

Seborrhoea. Krónikus bőrbetegség, a bőr zsíros degenerációjával, az elszarusodás zavarával, pikkelyezésével. A jelenség oka nem ismert pontosan. A másodlagos (tüneti) seborrhoea több bőrbetegség, mint a pyoderma, allergiás bőrgyulladás, gombás, parazitás bántalmak velejárója. Az elsődleges (veleszületett) seborrhoea öröklött betegség, amely többnyire az alom mindegyik tagját érinti. A kölykök bőrének egész felülete korpázik, pörkökkel borított, bűzös. A beteg bőr gennyes fertőződése hamar bekövetkezik. A betegség nem gyógyítható. Legjobb az átörökítésben szerepet játszó szülőket a továbbtenyésztésből kizárni.

Endokrin oktanú bőrelváltozások keletkeznek valamely belső elválasztású mirigy működészavara következtében. Ezek a betegségek: a) idült lefolyásúak, b) szimmetrikus területeken a szőr kihullik, a bőr pigmentlerakódás miatt elfeketedik, c) viszketés csak másodlagos bőrbetegség fellépése esetén tapasztalható, d) a seborrhoea gyakori következmény. Macskákban endokrin oktanú bőrbetegség legtöbbször a pajzsmirigy, valamint a nemi mirigyek rendellenessége miatt jön létre. Esszenciális tápanyagok hiánya okozta bőrbetegségek. Az átlagosan táplált, pl. vegyes házi koszton tartott macska elesége többnyire bőségesen tartalmazza mindazokat a vitaminokat, aminosavakat, mikroelemeket, amelyek a bőr egészséges életműködéséhez szükségesek. Jelentősége inkább csak a cink- és a telítetlen zsírsav-hiánynak lehet. Cinkhiány oka lehet a fém felszívódásának öröklött, genetikai eredetű zavara. Romlik a cink reszorpciója idült bélgyulladásban, malabszorpciós szindrómában is. A leggyakoribb ok azonban a kalcium és/vagy a D-vitamin túladagolása kölyök macskáknak, mert ez gátolja a cink értékes ülését a szervezetben. A cinkhiány főleg gyorsan fejlődő, nagy testű növendék macskákban okoz b6rtüneteket. Az elváltozások lényege az elszarusodás zavara, a hyperkeratosis. A beteg bőr aztán gyorsan és könnyen fertőződik gennyesztő baktériumokkal, azon pyoderma alakul ki. Telítetlen zsírsavak hiánya ritka betegség. A megavasodott macskatápokban fogyhatnak meg az esszenciális telítetlen zsírsavak annyira, hogy hiányuk áll elő a macska szervezetében. A következmény seborrhoea, viszketegség, nedvező bőrgyulladás, szőrhullás. A bőr ellenálló képességének romlása másodlagos fertőzések számára teremt kedvező lehetőséget.