Macskák bőrbetegségei

Gyulladásos bőrbetegségek. A kórok károsíthat átlagos reakcióképességű vagy túlérzékeny bőrt. A bőr túlérzékenysége lehet immuneredetű vagy származhat fényérzékenyítő anyagoktól. A bőrgyulladás mechanikai, vegyi, táplálkozási/anyagforgalmi okokból jöhet létre. Oktanában nagy szerepet játszanak továbbá a bőr baktériumos, gombás, parazitás fertőzései. A gyulladás ráterjedhet a bőr mélyebb rétegeire és a szőrtüszőkre is. A bőrgyulladás lefolyása heveny és idült egyaránt lehet.

Nem gennyes bőrgyulladás. Ide soroljuk azokat a bántalmakat, amelyek keletkezésében baktériumok nem vagy csak csekély mértékben vesznek részt. Macskák bőrére izgató vegyszerek (háztartási tisztítószerek, savak, lúgok) kerülhetnek, amelyektől a szőr kihullik, a bőr kivörösödik, azon fekélyek, felrakódások jöhetnek létre. Az elváltozott területet, ha a macska rágja, vakarja, további károsodás éri és a folyamat mélyre terjed, elgennyesedik. Vékony bőrű macskák szőrtelen, festenyzetlen bőrén, ha azt átmenet nélkül erős napfénynek teszik ki, gyulladás alakul ki (napfény okozta bőrgyulladás). A bőr kipirosodása, fájdalmassága, pörkösödése főleg az orrháton, a szemhéjon, a füleken figyelhető meg. Sűrű bundájú macskák bőrén meleg, páradús napokon mutatkozik az ún. nyári ekcéma. A macskák minden előzmény nélkül kíméletlenül rágni, vakarni kezdenek lábukon, törzsükön körülírt területeket, ahol többnyire kerek, nedvező, később gennyesedő, fájdalmas, élénkpiros elváltozás alakul ki. A váladék összetapasztja a szőrzetet, és a nyári melegben gyorsan bomolva penetráns bűzt áraszt. Légyálcákkal való fertőződése sokszor előfordul.

A bőrredő-gyulladás gyakori olyan állatokon, amelyeknél fajtajellegükből adódóan bőrredőik egymásra borulnak, tapadnak és ezért nem tudnak szellőzni. Kialakulhat az ajak, a nemi szervek, a farok bőrredői között. A gyulladás bekövetkezhet azért is, mert a macskák sokszor megmagyarázhatatlan okból bőrüket vakarni, dörzsölni, rágni kezdik. Lehetséges, hogy ilyenkor a macskák életkörülményeinek kedvezőtlen változása áll az oktan hátterében és a macskák ezzel a magatartásukkal akarják a figyelmet felhívni magukra.

Gyógykezelés. A kontakt- és a napfény okozta bőrgyulladás az ok kiküszöbölése után elmúlik, a bőrredő-gyulladás esetében pedig csak sebészi megoldás segíthet. Minden esetben hasznos a beteg bőrterület kíméletes letisztogatása és a kivakarástól való óvása, szükség esetén védőgallér felhelyezésével. A viszketegséget, ha nincs vagy nem nagy a gennyesedés veszélye, gyulladáscsillapítóval is csökkenteni lehet. Nyugtató is javasolható.

Gennyes bőrgyulladás. A gennyesztő csírák elszaporodásához és a bőr mélyebb rétegeibe való behatolásukhoz a bőr ellenálló képességét gyengítő tényező közrejátszására van szükség, ez utóbbi lehet a fiatal kor is.

A gennyes-hólyagos bőrgyulladás néhány hónapos állatokban fordul elő. Gyakori a kis állatok legyöngültsége parazitózis miatt vagy fertőző betegség átvészelése után, esetleg táplálásuk, elhelyezésük kifogásolható. A betegségre apró, gennyes hólyagok, kiütések a jellemzők, amelyek a vékony, szőrtelen bőrön jönnek létre. A hólyagok felfakadása után tartalmuk pörkké szárad, alattuk nedvező kimaródások mutatkoznak. A folyamat körkörösen terjed, és a későbbiekben nagyobb, összefüggő, térképszerű rajzolatok láthatók a macska bőrén. Elhanyagolt esetekben 1-2 cm átmérőjű, gennyes fekélyek is keletkeznek. A bőrbetegség különben többnyire jóindulatú, a macskák megerősödésével spontán is gyógyulhat.

Mélyre terjedő, gennyes bőrgyulladás nagy testű, elhízott egyedekben gyakori, ha fekvőhelyük kemény, érdes felületű (felfekvés). A kiálló testrészeken, ahol a bőr közvetlenül a csontra fekszik, a bőr megkeményedik, és azon gennyes sebek keletkeznek.

Gyógykezelés. A kórok kiküszöbölése és a macskák ellenálló képességének javítása áll előtérben. Szükség van gondos helyi bőrkezelésre, amely a beteg terület kíméletes, időnkénti letisztogatásából és nyugtató, fertőtlenítő hatású oldat, kenőcs felhelyezéséből áll. Súlyos esetben antibiotikumkúra alkalmazására kell sort keríteni. A bőrt a kivakarás ellen gallér nyakon való rögzítésével kell védelmezni.