Kontaktallergia

A világon az emberek között az allergia a hatodik leggyakoribb betegség. Macskáknál is nagyon gyakoriak a különböző allergiák során kialakuló viszketéssel járó bőrgyulladások. Az okok között szerepelhetnek bolhák, inhaláció (belégzés), ételek (fehérjék), kontakt-anyagok, egyéb rovarok, gyógyszerek, hormonok és baktériumok.

A vékony, szőrszegény bőrrel borított, combok közötti, ivari, hasi, mellkasi bőrterületek allergiás szenzibilizálódása a fekhely félantigén (haptén) természetű anyagainak (műszálas anyagok, gyapjú, más szövetetek, műanyagok, fürdetőszerek, szappan, sampon, háztartási tisztítószer, fertőtlenítőoldatok, savak, lúgok) ismételt kontakt hatására keletkezik. A bolhák távoltartására szolgáló szerves foszforsav-észterrel átitatott nyakörv is műanyagból készül. Előfordul (ha túl szorosan helyezik fel), hogy a nyakörv a bőrrel állandóan kontaktusban van, így allergizálja azt és ekcémát okoz. A bőr hiperszenzibilizációját a nyakörv műanyag alapanyaga okozza. Egyes műanyagok allergizáló hatását bizonyítja, hogy olyan macskákon, amelyek műanyag padozaton, takarón stb. fekszenek, a has alján vagy a kandúrok hereborék táján a nyakörvekcémához hasonló kontaktekcéma jelentkezik.

Tünetek: Az érintkező bőrterületeken kivörösödés, rajta göbök, felrakódások, esetleg hámhiányok tapasztalhatók, a szőr kihullik. Mivel az elváltozott bőr viszket, azt a macska rágja, lábaival kaparja. Ennek hatására hámhorzsolások és azok baktériumos befertőződéséből adódóan gennyes, pörkös, elszíneződött területek alakulnak ki (allergiás idült gennyes bőrgyulladás).

Kórhatározás: Az érintkezési (kontakt) hatás lehetőségének elemzése és annak megszüntetése nemcsak a kórhatározásnak, de a gyógykezelésnek is fontos tényezője.

Gyógykezelés: Gyulladás- és viszketéscsillapító injekció, tabletta és kenőcs, az idült, gennyes folyamatoknál antibiotikum is adható. A kiújulás körülményeinek megfigyelése fontos adatokat szolgáltat (helyváltoztatás).