Idült veseelégtelenség

Kóroktan. A heveny vesegyulladások kiváltóinak ismételt vagy tartós hatása, kiterjedt veseelfajulás, a vese hiányos vérellátása a leggyakoribb kórok.

Tünetek. A betegség lappangva fejlődik, ismétlődő, de rövid ideig tartó heveny, majd nyugalmi stádiumok után alakul ki. A vese állományában felhalmozódó gyulladásos sejtek nyomják, elsorvasztják, így a működőképes veseegységek száma fokozatosan csökken. Az idült folyamatokban a felhalmozódó kötőszövet zsugorodik, ami tovább rontja a vese teljesítőképességét. Legszembetűnőbb tünet a váltakozó és fokozott étvágy, a szomjúság és a kondícióromlás, a vese kompenzáló törekvéséből adódó bőséges vizelés. A látható nyálkahártyák kis erei kitágulnak, megjelenik a kötőhártya erezetes belövelltsége. A szőr eldurvult, fénytelen, a bőr rugalmatlan. Szőrhullás, ekcéma is kialakulhat. A vesetájék ritkán mutatkozik fájdal­masnak. Az idült folyamat a vese megnagyobbodását vagy megkisebbedését is okozhatja (jól tapintható). A vesemű­ködés zavarának feltűnő jele, hogy az állat elveszíti szobatisztaságát. Gyakori az éjszakai bevizelés. A légzés mélysége fokozódik. A vizelet világos, sűrűsége csökken és szomjaztatás után is ilyen marad. A fehérjetartalom a vizeletben csekély.

Kórhatározás. A vérfogyottság, szomjúság, bőséges vizelés az idült vesegyulladás állandó kísérő jelensége. A heveny vesegyulladás láz, nagyfokú elesettség, hányás, gyöngeség, valamint a jellegzetes sejtszegény vizeletlelet alapján zárható ki. Elfajulás esetén a vizelet sűrű és nagy a fehérjetartalma, de minimális a sejttartalma. Vizenyők is mutatkoznak. Az állat hányása, hasmenése rendszerint véres jellegű, szájbűz, vérfogyottság, elesettség, csekély vizeletsűrűség, igen magas karbamid érték jellemző. A vesemedence-gyulladást láz, bűzös, nagy üledéket adó vizelet jelzi.

Gyógykezelés. Az antibiotikumok és gyulladáscsillapítók csak a heveny fellángolási szakaszokban használhatók. Törekedni kell az alapbántalom (gennyesedéses fogmeder, prosztata-, mandula-, méhgyulladás, húgykövesség) megszüntetésére. Az ivóvízbe konyhasót és szódabikarbónát adhatunk (l-l kávéskanál/liter). Az eleség só-, fűszerszegény legyen, egyes tápgyártó cégek vesekímélő tápokat (foszforszegény) is gyártanak. A Seduxen injekció étvágyjavító. Teljes értékű fehérjét (baromfi- és marhahúst) és foszforszegény gyári eleséget etessünk. A C-, D3- és B-vitaminok, víz adása bőséges legyen.