A hörgők és a tüdő betegségei

Hörgőgyulladás. A heveny hörgőgyulladás gyakran a felső légutak, valamint a tüdő gyulladásos megbetegedéseivel kombinációban fordul elő. Az utóbbi a hörgőgyulladásnak a tüdőgyulladásba való átmenetét jelenti, a két betegség közti határ megvonása nem lehetséges. Az idült hörgőgyulladásról akkor beszélünk, ha a betegség tünetei több mint 8 hete fennállnak és a hörgők nyálkahártyája is megvastagodott.

Kóroktan. A légúti vírusfertőzések okaként vírusok, baktériumok, mint kórokozók is szerepelhetnek, ritkábban gombák és légúti paraziták is. Ismeretes még az allergiás eredetű hörgőgyulladás, kialakulhat továbbá félrenyelés miatt. Az idült hörgőgyulladás gyakori következménye az idült balszívfél-elégtelenség okozta kisvérköri vérpangásnak. Az allergiás eredetre a gyakori kiújulás és a hosszú ideig való fennállás a jellemző, tehát a betegség ilyenkor szinte mindig idültté válik.

Tünetek. Akut hörgőgyulladásban legfeltűnőbb szimptóma a köhögés, amely kezdetben száraz és kínzó, később inkább nedves és nem fájdalmas. A légzés általában nem nehezített, a nehezítettség már a tüdőgyulladás gyanúját veti fel. Az általános állapot, az étvágy viszonylag jó, akut esetben láz lehet. Idült hörgő gyulladásban a köhögés nedves, elnyújtott, nem fájdalmas. A szív eredetű hörgőgyulladásban terhelésre, izgalom következtében és éjjel köhögnek a macskák. A légzés enyhe nehezítettsége tüdőtágulat kialakulásának a jele.

Gyógykezelés. A macskák pihentetése, jó táplálása, a jó levegőjű, tiszta környezet elősegíti a gyógyulást. A kínzó köhögést köhögéscsillapítókkal kell mérsékelni, egyébként köptetők, nyálkaoldók adása hasznos. A tüdőgyulladás határeseteiben antibiotikumok szükségesek. Allergiás hörgőgyulladásban gyulladáscsillapítók, még inkább azonban az allergéntől való mentesítés segítenek. A szívbetegség miatti pangásos hörgő gyulladásban az alapbetegség kezelésén van a hangsúly.