Heveny veseelégtelenség

A betegség annyit jelent, hogy a vese a szervezet folyadék- és elektrolit-egyensúyának a stabilizálására képtelenné válik és ez a kóros állapot anyagforgalmi és szervműködési zavarokra vezet. A vese vizeletkiválasztó képessége rövid órák vagy napok alatt súlyosan károsodhat és ilyenkor heveny veseelégtelenség következik be, azonban a heveny veseelégtelenség gyakoribb vesén kívüli okokból. Az előidéző faktorokat figyelembe véve a heveny veseelégtelenség következő típusait különböztetjük meg. Vese eredetű heveny veseelégtelenség a vese súlyos, a működőképes vesetestecskék hirtelen megfogyásával járó, heveny betegségeinek következménye. Vese eredetű heveny veseelégtelenség sokszor előfordul akkor is, ha a vese teljesítőképességét már idült vesebetegség jelentősen leszállította és a kutya olyan terhelésnek van kitéve, mint pl. az altatás, amely a vesefunkciókat akár 20-30%-kal is ronthatja. Ilyen átmeneti veseműködés-csökkenést az egészséges macskák tünetmentesen viselnek el, ezzel szemben a már szubklinikai vesebetegekben esetleg az életre veszélyt jelentő heveny veseelégtelenséget idéznek elő. A nem vese eredetű heveny veseelégtelenség oka lehet a nagyvérköri vérnyomáscsökkenés, valamint a vizeletelfolyás akadályozottsága következtében a vizeletnyomás emelkedése a húgyutakban. A teljesen különböző kórokokból közös következmény a glomerularis filtrációs nyomáskülönbség és ezáltal a vizelet-kiválasztás csökkenése. A vérnyomásesés leggyakoribb okai: folyadék-, plazma-, vérvesztés, hányás, hasmenés, bélelzáródás, mérgezés. A vese belső nyomásának emelkedésével jár a húgykövesség, esetleg a húgyutak más okokból (daganatok) való elzáródása vagy szűkülete. A húgyhólyag repedése is a heveny veseelégtelenség tüneteit okozza, mivel az egyszer már kiválasztott vizelet a hashártyáról gyorsan felszívódik, és az abban lévő, egyszer már kiválasztott anyagforgalmi termékek visszakerülnek a véráramba.

Következmények, tünetek. A heveny veseelégtelenség számos oka és több típusa ellenére eléggé egyöntetű, abban általában négy, egymást követő szakaszt lehet megkülönböztetni.

1. A károsodás szakasza. A kórok hat a veseműködésre, de a vesekárosodás következményei még nem észlelhetők.

2. A vizelettermelés zavarának a szakasza. A kutya veséje vagy nem, vagy az átlagosnál jóval kevesebb vizeletet termel, a vizelet mennyisége megfogy vagy megszűnik a vizeletürítés.

3. A bő vizelés szakasza. A csökkent vizeletürítést a bő vizelés váltja fel, amely a javulás jele.

4. A felépülés szakasza. A vizeletkiválasztás normalizálódik, az eredeti veseműködés visszaalakul.

A heveny veseelégtelenség anyagforgalmi következményei jelentősek, jórészt ezek határozzák meg a szindróma klinikai tüneteit és annak kimenetelét. Jelentős következmény a kálium-ionok felszaporodása, amely görcsök keletkezésében és a szívműködés zavaraiban nyilvánul meg. A vérben felhalmozódó anyagok főleg savanyú bomlástermékek, ezért metabolikus acidózis, sőt acidózisos kóma alakul ki, az utóbbi a heveny veseelégtelenség különösen súlyos következményei közé tartozik. A tünetek, a kimenetel sok esetben a heveny veseelégtelenséget kiváltó betegség függvénye, és lehetséges az is, hogy az alapbetegség jelenségei a heveny veseelégtelenség szimptómáit elfedik.

Gyógykezelés. A vese eredetű heveny veseelégtelenség sikeres kezelése nehéz, erre csak akkor van esély, ha az alapbetegség nem teszi reménytelenné a kilátásokat. A vesén kívüli okból keletkezett heveny veseelégtelenség esetében a kilátások általában jobbak, a terápiát a sokk megszüntetése, a vérnyomás normalizálása, a plazmavolumen kiegyenlítése jelenti, ennek módja elsősorban infúziók alkalmazása. Más esetekben a húgyutak elzáródásának a megszüntetése áll a kezelés középpontjában.