A heveny májbetegségek

A máj elváltozásai lehetnek regresszívek vagy gyulladásosak, sokszor azonban a kétféle elváltozás egyidejűleg alakul ki. A klinikai tünetek, a következmények a májban keletkezett elváltozások súlyosságával és nem annak sajátosságával függenek össze.

Kórokok

1. Fertőzések. Az egészséges macskák többségének a mája főleg clostridiumokból álló baktériumpopulációt tartalmaz, a különben bajt nem okozó baktériumok a szervet ért gyengítő tényezők hatására elszaporodhatnak és máj gyulladást idézhetnek elő, illetve súlyosbíthatják a más okból keletkezett májbetegséget.

2. Toxinok. Számos vegyszer hepatotoxikus hatású: ilyenek pl. a réz, vas, szelén, arzén és foszforvegyületek, a háztartásokban, mezőgazdaságban forgalmazott vegyi anyagok jelentős része.

3. Gyógyszerek. A glükokortikoidok, egyes antiepileptikumok, a mebendazol, a klórtetraciklin, a szulfonamid/trimeroprim egyebek mellett azok a macskapraxisban gyakran használt gyógyszerek, amelyek károsíthatják a májat. A kóroktan fontos tényezője, hogy milyen a máj érzékenysége a kórokozóval szemben. Érzékenyek a fiatal, valamint az elzsírosodott májú macskák. Előfordul egyedi érzékenység is, amikor nem lehet annak okát megjelölni. Az érzékenység, illetve az ellenálló képesség hiánya a magyarázata annak, hogy miért idéz elő hasonló kórok az egyik macskában súlyos betegséget, míg egy másik tünetmentes marad.

Tünetek

A diagnózishoz a jó kórelőzmény nagy segítséget jelent. Sok esetben ugyanis, ha a májat nem érte nagy károsodás, nincsenek felismerhető következmények. Máskor inkább csak általános tünetek mutatkoznak vagy a mérgezés, fertőző betegség egyéb jelenségei fedik el a májszimptómákat. Sárgaság inkább csak a súlyosabb kórformákban mutatkozik. A heveny májbetegségeket főleg akkor állapítjuk meg, amikor a máj szövet nagyobb része elpusztult. Nagy adag hepatotoxikus anyag felvétele után a tünetek hamar kialakulnak, hányás, hasmenés, étvágytalanság, levertség, sárgaság következik be. A kimenetel változatos: a gyors javulástól a gyógyítási kísérletek eredménytelenségéig, az elhullásig sokféle lehetőséggel kell számolnunk. Az egyik gyakori kimenetele a heveny májbetegségeknek, hogy azok az enyhe vagy nem jellemző tüneteik miatt még csak megállapításra sem kerültek, vagy ha mégis, teljesen elmúltak és a macskák tünetmentessé váltak. A betegség elmúlása azonban csak látszólagos, a kóros folyamatokból a későbbiekben idült májbetegség fejlődhet ki.

Gyógykezelés. A beteget teljes nyugalomba kell helyezni. A sokk kivédésére Ringer-laktát-, valamint glükóz-infúzió. Injekciós antibiotikum-kezelés. Elhúzódó esetekben és rekonvaleszcenciában májvédő terápia.