A hashártya és a has betegségei

A hashártyagyulladás. Az elsődleges hashártyabántalmak ritkák és többnyire fertőző eredetűek. Másodlagosan, más szervek kóros elváltozásaihoz csatlakozva viszont gyakran előfordulnak. Hashártyagyulladás bekövetkezik a méh, a belek, a prosztata, stb. gennyes gyulladásának szövődményeként, a hasfal, a belek átható sérülései, üreges szervek repedései miatt, előidézheti a bajt a hasnyálmirigy-enzimek kiáramlása is. Letapadásokat, összenövéseket okozó helyi hashártyagyulladás műtétek következménye is lehet. A legsúlyosabb következményekkel az általános, heveny, szeptikus hashártyagyulladás jár. Bágyadtság, gyorsan romló általános állapot, gyengeség, vérkeringési elégtelenség (sokk) tapasztalható. A láz eleinte magas, a folyamat előrehaladásával viszont a normális alatti a hőmérséklet. Jellemző a súlyos, csillapíthatatlan hányás. A has felhúzott, a macska púposít, ha egyáltalán lábra tud állni. A has tapintásakor izomvédekezés (fájdalmas hasizom-összehúzódás, -megfeszülés) tapasztalható, valamint a nagy fájdalmasságra utaló egyéb jelek. A krónikus hashártyagyulladás enyhébb tünetekkel, viszont étvágytalansággal és lesoványodással jár. Az izzadmányos hashártyagyulladás a has kitágulását, abban gyulladásos savó felhalmozódását idézi elő. A betegség kimenetelét az általános állapot súlyossága és az alapbetegség határozza meg. A hasfal, a szervek átható sérülése, repedése miatti hashártyagyulladás gyógyulására nagyon kevés a kilátás. A helyi megbetegedés elhullásra ugyan ritkán vezet, de az összenövések gátolhatják a hasi szervek működését.

A hasvízkór azt jelenti, hogy a macska hasüregében nagymennyiségű folyadék halmozódott fel.

Kóroktan: A hasüregben fehérjeszegény folyadék, májzsugorodás, vesebántalmak, továbbá idült szívgyengeség, az érfalak átjárhatóságának fokozódása következményeként halmozódik fel. Néhány hónapos macskában fehérjeszegénységnek (bélműködési zavar, hiányos táplálás) vagy súlyos bélférgességnek is következménye lehet. Gyakori kóroktan a macskák fertőző hashártyagyulladása (Feline Infectious Peritonitis, FIP) nevű betegség.

A folyadék a legtöbb esetben pangásos savó, lehet ezen kívül gyulladásos eredetű savó, továbbá vér, esetleg epe vagy vizelet is. A pangásos savó nagyfokú kilépését a hasüregbe a következők idézik elő: vérnyomás-emelkedés a környékbeli érterületen, a máj eredetű nyirok visszamarad a hasűri folyadékban, endokrin vagy vese eredetű nátrium-retenció, a vér albumintartalmának megfogyása. A felsorolt tényezők idült májbetegség és idült szívgyengeség esetleg májtájéki sönt miatt állnak elő. Következménye lehet továbbá jelentős és tartós fehérjeveszteségnek is.

Az állat bágyadt, étvágytalan, gyenge. A has térfogata megnagyobbodott, a hasfal mindkét oldalon elődomborodik, a horpaszok besüppednek (körte alakú has). Ha az álló állat hátulját megemeljük, a has elődomborodása helyét változtatja. A bal hasfalra szorított tenyérrel a jobb hasfal megütögetésével kiváltott hullámzás érezhető. A hasvízkóros állat sovány. A csípőcsontok, a gerincoszlop előtűnik. A próbacsapolás segítségével nagytömegű, fehérjeszegény, a tartósan megmaradó hasvízkórnál azonban a következményes hashártyaizgalom révén zavaros folyadék csapolható le. Súlyos esetekben a légzés erősen nehezített és a szívgyengeség tünetei ismerhetők fel.

A hasvízkór kimenetele teljesen a kiváltó betegség függvénye és mivel ezek legtöbbször gyógyíthatatlanok, az esetek többségében kedvezőtlen.

Gyógykezelés: Ha a hasvízkór a májzsugorodás következménye, a gyógykezelés kilátástalan. A szívgyengeség megszüntetése fontos feladat. A nagytömegű hasüregi folyadék lecsapolása a légzés, az emésztés zavara miatt is elkerülhetetlen és átmenetileg segít. Azonban a pangásos eredetű, kisebb mennyiségű savó haspunkcióval való lebocsátása akkor indokolt, ha az elviselhetetlen légzési nehézség okozója. Az ok elhárításának hiányában ugyanis a folyadék gyorsan pótlódik, a savó lecsapolásával előálló nagy fehérjeveszteség pedig rontja a macska egészségi állapotát. Jobb, ha vízhajtókkal (furoszemid) próbáljuk a folyadékgyülem csökkenését elérni.

Megelőzés: A macskák fertőző hashártyagyulladása (Feline Infectious Peritonitis, FIP) nevű betegség megállapítására hosszabb ideje van forgalomban teszt, amelyhez vért kell venni. Amennyiben a kölyökmacska szeronegatív (nem fertőzött a betegséget okozó corona-vírussal), évente oltassuk vakcinával a betegség ellen.

Az akut has leggyakoribb okai a macskapraxishan a következőek:

-Emésztőszervek: gyomorcsavarodás, bélelzáródás, hasnyálmirigy-gyulladás, heveny gyomor- és bélgyulladás.

-Húgyszervek: húgycsőelzáródás, hólyagrepedés, heveny veseelégtelenség.

-Szaporodási szervek: méhrepedés, méhgyulladás, gennyes méhgyulladás.

-Hashártyagyulladás.

-Heveny fertőző betegségek: parvovírus okozta panleukopénia.

-Mozgatószervek: porcsérv, hasizomszakadás.

-Traumák: hasűri szervek sérülése, repedése, csonttörések, sokk.

-Egyéb okok: daganat vagy tályog megrepedése, ólom- vagy arzénmérgezés.

Klinikum. A részletekre terjedő, gondosan felvett kórelőzmény a diagnózis fontos kiindulópontja. A fizikális betegvizsgálati adatok közt különös figyelmet érdemelnek a következők: általános állapot, viselkedés, depresszió, letargia, étvágytalanság, láz, fájdalom, a légzés szám és a légzés módja, pulzus, szívműködés, hasmenés, hányás, bélműködés. A has megtekintés évei felismerhetők a sérülések, annak alak- és nagyságváltozásai. A hallgatózás a bélzörejek fokozódásáról vagy megszűnéséről informál. A kopogtatás a hasüreg gáztartalmáról vagy a hasvízkórról esetleg a hasűri szervek megnagyobbodásáról ad képet. A tapintás nehézséggel jár, ha a hasizmok fájdalmas görcsbe feszülnek. Idegen tárgyak, szervmegnagyobbodások, bélbetüremkedés, daganatok, tályogok ismerhetők fel ezen a módon. Az akut has okának megállapításában a klinikai laboratóriumi vizsgálatok, a hasröntgen-, ultrahangvizsgálata gyakran nélkülözhetetlen. Más esetekben csak laparoszkópia vagy diagnosztikai laparotómia ad megnyugtató eredményt.

A gyógykezelés során nagyon fontos, hogy az akut has esetén gyors beavatkozásra van szükség. Mivel az akut has sok oktanú klinikai szindróma, amelyet hirtelen hasi fájdalom, sokk, hányás, a bélperisztaltika változása (többnyire bélbénulás), láz, teljes étvágytalanság jellemez és az oki diagnózis megállapítása sokszor nehéz és időigényes, a beteg megmentése érdekében viszont a gyógykezelést haladéktalanul, esetleg a vizsgálatok lezárása előtt meg kell indítani.