A hányás

A hányás a gyomor-, esetleg a béltartalom önkéntelen, vissza nem tartható kiöklendezése, reflexes folyamat. A hányás lehet agyvelői eredetű, az agyi hányási központok közvetlen ingerlésének a következménye, ez a központi hányás. Félelem, fájdalom, az agyi nyomás emelkedése, gyulladásos folyamatok a koponyacsonton belül a központi hányás okozói. Jóval gyakoribb a perifériás hányás: a hányási inger a szervezet más helyein keletkezik és szimpatikus idegek vezetik a központba. A hányási receptorok különösen nagy mennyiségben találhatók a gyomor-bél traktusban. A receptorok izgalmát gyulladások, sérülések vagy kémiai és mechanikai hatások, valamint a gyomor-bél fal feszülése váltja ki. Hányást okoznak továbbá bakteriális eredetű mérgező anyagcseretermékek, bizonyos gyógyszerek-vegyszerek. Hányást idéznek elő még szagok, röntgensugarak és az utazási betegség.

A hányás emésztőszervi eredetű okai lehetnek a következőek:

-Étrend: hirtelen eleségváltoztatás, romlott eleség, növények felvétele, eleségallergia.

-Gyomor: idegen tárgyak, gyulladás, gyomor és bélmozgás fokozódás, fekély, kitágulás, megterhelés.

-Vékonybél: gyulladás, idegen tárgyak, bélelzáródás, paraziták.

-Vastagbél: gyulladás, eltömődés, bélgörcs, bélirritáció.

A hányás más okai lehetnek a következőek:

-Gyógyszerek, vegyszerek: citosztatikumok, szívglükozidák, nem szteroid gyulladáscsökkentők, nehézfémek, tisztítószerek, stb.

-Anyagforgalmi betegségek: cukorbetegség, vese-, májelégtelenség, vérmérgezés.

-Fertőző betegségek: panleukopénia (fertőző gyomor és bélgyulladás).

-Hasűri betegségek: hasnyálmirigy-gyulladás, hashártya-gyulladás, vesegyulladás, méhgyulladás.

-Idegrendszeri betegségek: egyensúlyzavar, koponyasérülés, stressz, epilepszia.

Gyógykezelés. Heveny hányás esetén a betegtől az eleséget és az ivóvizet 12-24 órára meg kell vonni és ezután csak fokozatosan szabad folyadékhoz juttatni, később pedig jól emészthető, rostszegény eleséggel kínáljuk. Az ivóvizet kis adagokban nyújtsuk vagy jégkockák formájában nyelessük le a macskával. Erős hányás esetén a betegeknek intravénásan folyadékpótlást, infúziót kell nyújtani. Ha hányáscsillapító gyógyszerek adására szükség mutatkozik, ezeket lehetőleg a hányást előidéző kóroknak megfelelően kell megválasztani.