Görcsrohamokkal járó betegségek

Az agyvelőgyulladások is járhatnak görcsrohamokkal, az egyik leggyakoribb ilyen jellegű betegség az epilepszia. Macskákban gyakoriak a bizonyos szabályszerűéggel fellépő görcsrohamok. Epilepszia alatt periódikus, visszatérő, hosszabb ideig tartó görcsrohamokat értünk.

A genuin epilepszia öröklött betegség, amely egyes macskafajtákban gyakori. Az első görcsroham általában 1-3 éves macskákban mutatkozik először. A görcsroham súlyos, generalizált típusú.

A szerzett epilepszia többféle kóroktanú lehet. Az agyvelőben gyulladásos vagy más megbetegedésekből gócok maradnak vissza, amelyekből időnként olyan erős ingerületek indulnak ki, hogy epilepsziás görcsrohamokat okoznak. Az első görcs 6 hónapos életkornál korábban nem, egyébként bármikor mutatkozhat.

Gyógykezelés, kimenetel. Az epilepsziás rohamban szenvedő macskának Seduxen a megfelelő gyógyszer. A görcsroham megelőzésére a megfelelő szer állandó vérszintjének a biztosítására van szükség. Ez csak olyan szerrel érhető el, amely nem választódik ki nagyon hamar a szervezetből. Jelen ismereteink szerint tartós kezelésre a fenobarbitál és a primidon alkalmas. Állandó gyógyszerezéssel el lehet érni genuin epilepsziában, hogy a görcsök ne jelentkezzenek, ritkuljanak és ne váljanak gyakoribbá. A kezeletlen macskákban az epilepszia súlyosbodik, a görcsök mind gyakoribbak lesznek, végül a macska állandó görcsei miatt alkalmatlanná válik arra, hogy emberi környezetben éljen.

Görcsrohamok vércukorszint-csökkenés miatt. Kölyök macskákban oka a rossz táplálás, parazitózis miatti leromlás. A görcsök glükózoldat befecskendezésére megszűnnek. Kistestű macskák csak kevés glükogén raktározás ára képesek. Ha hirtelen megnövekszik glükózigényük (stressz, hányás, koplalás, hasmenés), a tartalékokból nem képesek azonnal elegendő glükóz mobilizálására, és vércukorszintjük esik. Inkább fiatal, 2 évesnél nem öregebb macskákban fordul elő. Glükóz adásra a görcskészség elmúlik.

Kalciumhiányos görcsök. Ellési görcsök kistestű, idősebb macskákban szoktak előfordulni az ellés után 1-2 héttel, ha az alom számos, és a kis macskák sok tejet szívnak le anyjuktól. Az anya macska nyugtalan, majd végtagizmaikon, később testszerte rángógörcsök mutatkoznak. A görcskészség több napon át fennáll, és stresszhatásokra váltódik ki.