A gombás bőrbetegség (dermatomycosis)

A betegség emberre és egyéb emlősállatokra is veszélyes a macskákon kívül, így zoonózisnak minősül. Macskákban gombás bőrbetegséget, tarlósömört, okoz a Microsporon canis és a Microsporum gypseum (microsporiasis), továbbá a Trichophyton mentagrophytes (trichophytiasis), ritkán más gombafajok is. A kórokozók egymáshoz hasonló bőrelváltozásokat hoznak létre. Macskán nagyon ritkán a Trichophyton gallinae elszaporodása miatt a tarlósömörtől eltérő bőrtünetekkel járó kosz (favus) is előfordulhat. A fertőződés beteg állattal való közvetlen érintkezéssel vagy a gombaspórákat átvivő ragályfogó tárgyakkal (pl. ruha, fekhely, kozmetikai eszközök, cipőtalp, stb.) jön létre. Elszaporodni azonban csak a bőr védekező mechanizmusának jelentős romlása esetén képesek, ami főleg fiatal macskában fordul elő, ha azokat nedves, sötét helyen tartják, rosszul táplálják és ápolják vagy ha a kölykök immunhiánnyal születnek. A gombák a bőr elszarusodott rétegét támadják meg, a szőrszálak kihullanak, kitöredeznek (tarló keletkezik), anyagcseretermékeik pedig gyulladásos reakciót váltanak ki. A tarlósömörre a nagyjából kerek, szőrhiányos elváltozások hívják fel a figyelmet. A területen a bőr korpázik, kipirul, de általában nem vagy csak kevéssé viszket. A tarlósömör ismétlődése, hosszabb fennállása esetén viszont a bőr allergizálódhat a gombákkal szemben, ami ellentétben az előbbivel, erős viszketéssel és az allergiás bőrgyulladás más jellemzőivel jár. A betegség pusztulás formája gennyesztő baktériumok hatására következik be, és ilyenkor a kezdeti tünetek helyett göbök, gennyes csomók keletkezését észlelhetjük. A másodlagos Staphylococcus és egyéb baktériumok okozta fertőzések következtében gennyes bőrgyulladás is kialakulhat az elváltozások helyén. Súlyos esetben a karmok megbetegedése is megfigyelhető, ilyenkor a karmok rendellenesen növekednek, szürkéssárgásan elszíneződőek, felrostozódnak és morzsalékonyak. Kosz esetén nagyrészt gombafonalakból képződött, pajzsszerű, csésze alakú, 1-2 cm átmérőjű képződmény emelkedik a bőr felszíne fölé.

A tipikus esetekben a betegséget megtekintéssel is lehet diagnosztizálni. A bőrkaparék- és szőrminta mikroszkópos vizsgálata és a gombatenyésztés biztos kórjelzést ad. A sikeres terápia alapja a kórokozó gomba izolálása és gyógyszerérzékenységének megállapítása.

A gombás elváltozások többsége a macskák életkörülményeinek javítása, bőrük átnedvesedésének megakadályozása után gyógyul. A kis kiterjedésű, jól körülhatárolt heveny elváltozások jól kezelhetőek helyileg alkalmazott gombaellenes (antimikotikus) szerekkel, pl. oldat, sampon, kenőcs, hintőpor. A különböző oldatok meghatározott arányú hígítását legalább 4-5 alkalommal dörzsöljük be a bőrbe a szőr növekedésével ellentétes irányban. Hosszú szőrű macskákat a kezelés előtt ajánlatos megnyírni. Szisztémás kezelésre (grizeofulvinkúra), csak igen ritkán van szükség. A nagy bőrfelületeket érintő idült gombás bőrelváltozások kezelése esetén a helyi terápia mellett általános gyógykezelés is szükséges. Erre a célra tablettákat is igénybe vehetünk. Forgalomban van a Microsporum canis okozta fertőzés megelőzésére és gyógykezelésére a Biocan M vakcina. A macskák 2-3 hetes időközzel végzett kétszeri oltása 1 éves védelmet nyújt a kórokozók ellen. A tünetmentes, de a fertőzést hordozó egyedek is megszabadíthatók a kórokozóktól a vakcina segítségével.