A felső légutak betegségei

Az orrgyulladás az orr nyálkahártyájának a megbetegedése. Előidézői között gyakoriak a vírusok, továbbá baktériumok, gombák és nagyon ritkán paraziták. Orrgyulladást idéznek elő még fizikai kórokok, ilyen az orrba került idegen tárgy (toklász, fűszál, stb.) vagy füst, gáz beszívása. A betegség allergia következménye is lehet. Másodlagos orrgyulladással (orrfolyással) járnak az orrmelléküregek daganatai, gyulladásai, valamint az alsóbb légutak betegségei.

A betegség feltűnő tünete a prüszkölés és az orrfolyás. A gombás eredetre az idült, makacs, nyálkás, véres orrváladékozás hívja fel a figyelmet. Idegen tárgyak, fogbetegségek, daganatok többnyire egyoldali orrfolyással járnak. A betegség rendszeres kísérője a kötőhártya-gyulladás. Az orrmelléküregek elváltozásaira az arccsontok deformálódása, nyomásérzékenysége, felpuhulása utal.

A kezelést illetőn legfontosabb az előidéző ok kiderítése és annak lehető megszüntetése.

Az orrvérzés lehet az orrjáratokat ért sérülések, idegen tárgy az orrba kerülésének a következménye. Okozhatják vérzékeny daganatok és előfordul általános véralvadási zavar (pl. mérgezés) velejárójaként. Az orrfolyás gyakran véres heveny orrgyulladás esetén. A felső légutak elzáródása, a légjáratok szűkülete állandóan vagy inkább erős légvételekben mutatkozó légzési zavart idéz elő. A légzés nehezítettsége főleg belélegzési, a légvételek hangjelenséggel, szűkülési zörejjel járnak együtt. Súlyos esetekben, különösen, ha a macskát izgalom vagy fizikai megterhelés éri, olyan erős lehet a légszomj, hogy a macska sokkos állapotba kerül és ez elhullásra is vezethet. Okozója pl. a veleszületetten szűk orrjárat, a gége ödémája, gyulladása, a gége (hangszalagok) bénulása, a légcső összeesése, a mandulák megnagyobbodása, a túl hosszú vagy duzzadt lágy szájpadlás.

A gége ödémája és gyulladása önálló betegségként ritkán, főleg maró gázok, füst belélegzése miatt áll elő. Másodlagosan a légzőszerveket megbetegítő fertőzések részjelensége.

A gégegörcs súlyos gégegyulladás velejárója lehet, mint rendszerint átmeneti, erős légszomjat okozó következmény. A légút annyira beszűkülhet, hogy a macskák elvágódnak, levegő után kapkodnak, nyelvük elkékül. Gégegörcs mutatkozhat még epilepsziás vagy görcsös rohamban.

A gége (hangszalag) bénulása előfordul veszettségben. A bénult hangszalagok útjában állnak a belélegzett levegőnek, sipító hang keletkezik, minél fokozottabb a belégzés, annál erősebben, és a macska terhelés esetén légszomjban szenved.

A légcső összeesése idősebb állatokban fordul elő. A légcső egyes helyeken megtörik, meg szűkül, mert a porcok elvesztették szilárdságukat, elfajultak. Az elváltozás leggyakoribb helye, ahol a légcső a szív felett elhalad. Jellemző tünete a gyakori, száraz, esetenként rohamszerűen jelentkező köhögés, amely esetleg már hosszú hónapok óta fennáll. Izgalomra, testi megerőltetésre a macskák nehézlégzéses rohamokat kapnak. Ha a légzés erősebbé válik, az állatok szűküléses légzési hangokat hallatnak. A légcső összeesése a porcok elfajulásának megfelelő következményekre vezet.