Az íny daganatai

Macskáknál sajnos viszonylag gyakoriak a szájüregben előforduló daganatok, ezek között is az ínydaganatok. Ezek a daganatok az íny szélén fejlődnek ki. Elsősorban idősebb macskákban észlelhetőek. Fejlődhetnek a nyálkahártyából, az alatta lévő kötőszövetből, sőt a csonthártyából is. Általában a szemfog és a zápfogak tájékán helyeződnek. Sokszor olyan naggyá nőnek, hogy a tulajdonosok a szájszögleten keresztül is jól láthatják. A fogíny szélén sorakozó, egymás mögött helyeződő ínydaganatok különböző nagyságúak, vékonyabb-vastagabb nyélen, esetleg széles alapon ülnek, dudorzatos felületűek és különféle szövetfélékből épülnek fel. Alapvetően éretlen és érett alakokat különíthetünk el. Az éretlen formák puhák, barnás színűek, vérzékenyek, kifekélyesedésre, szétesésre hajlamosak, szinte mindig gyulladásban vannak. Az érett formák ép hámréteggel fedettek, szürkésfehér vagy halvány vörös színűek, tömöttek. A daganat gyorsan továbbterjedhet a csontszövet felé. Ekkor az észlelhető, hogy a fogak meglazulnak, kiesnek és a macska nem szívesen rág.

A gyógykezelés a daganat nagyságától, helyeződésétől és egyéb tulajdonságaitól függ. Macskáknál főleg a műtéti gyógykezelésre támaszkodhatunk, a daganatellenes gyógyszerek (citosztatikumok) és a sugárterápia a kezelés ára miatt kevéssé használható. A daganat eltávolításakor teljes műtéti megoldásra törekszünk, aminek a környezet és a daganat kiterjedése szab határt. Szükség esetén az érintett fogakat is el kell távolítani. A nyeles, kisebb, jól körülhatárolt daganatok eltávolítása kisebb gondot okoz. Az előrehaladott, a környező részekbe áttéteket képzett daganatokat nem lehet sikeresen operálni.