Az immuneredetű (allergiás) bőrgyulladások

Allergiás bőrgyulladás alatt értjük a macska szervezetének rendszerint veleszületett érzékenységét bizonyos, főleg inhalációval, esetleg szájon át a szervezetbe került allergénekkel szemben. Az allergiás macska többnyire 2-4 éves korában betegszik meg erős viszketegséggel járó allergiás bőrgyulladásban, amely aztán egész élete során végigkíséri.

Az allergiás légzőszervi megbetegedéseket (szénanátha, asztma) belélegzett allergizáló faktorok (pl. a parlagfű vagy más növények pollenjei) okoznak. Az allergénekkel gyakorlatilag minden, az azonos területen élő személy kapcsolatba kerül, betegséget azonban csak azokban vált ki, akik az allargénnel kapcsolatos öröklött, allergiás diszpozícióval rendelkeznek. Az allergént a macskák belélegzik. A gyulladásos bőrbetegségek egyik jellemző tünete a viszketés. Bőrbetegségekben a helyi vagy általános viszketés, mint különösen feltűnő tünet, gyakran áll előtérben. A viszketés csillapítása történhet az ok felderítésévei és annak kiküszöbölésével. Sokszor azonban csak tüneti kezelésre van mód. A tüneti kezelést csak az ok megállapítása után szabad elkezdeni. Ha ugyanis a viszketést gyógyszerekkel elnyomjuk, akadályozzuk az alapbetegség helyes kórhatározását.

A belélegzési allergiás bőrtüneteket a növényzet pollenjei, gombaspórák, továbbá a lakás emberi és állatokból származó haj-, szőrzet-, hámtörmelékeket tartalmazó pora idézi elő a leggyakrabban. A betegségre jellemző az intenzív vakarózás, a primer bőrelváltozások hiánya, a bőrtünetek a vakarózás, harapdálás következményei. Szezonális jellegű a kórforma, az esetek száma nyáron, a pollenkiáramlás idején nagyon megszaporodik. Az inhalációs bőrgyulladás gyanúját az allergiateszt erősíti meg.

A táplálkozási eredetű allergiás bőrgyulladás oka, hogy a bélnyálkahártya bizonyos ételfélék (tej, tojás, hal) fehérjéit átereszti, ezzel lehetővé válik, hogy azok a szervezetben allergénként viselkedjenek. A táplálkozási allergiás bőrgyulladás pl. csalánkiütés tüneteiben jelentkezhet, amely gyorsan, esetleg perceken belül alakul ki. A korábban teljesen egészségesnek látszó macska a fej bőre a vérsavó kilépése következtében megduzzad és ez a macskának eltorzult kinézést kölcsönöz (vízilófej). Az elváltozás legtöbbször jóindulatú és órákon belül, minden következmény nélkül elmúlik.

Gyógykezelés. A viszketés és csalánkiütés elhárításának/megelőzésének alapvető feltétele a kiváltó ok, az allergénhez való jutás meggátlása. Szóba jön a macska tartózkodási helyének megváltoztatása, pl. a nyaralóból hazavitel vagy megfordítva, amelytől olykor látványosan megjavul a macska állapota. Ha ilyenre nincs lehetőség, a kezelés nehéz/sikertelen. Gyulladáscsillapító kúrával, ha az ok kiküszöbölése nem lehetséges, csak átmeneti javulást lehet elérni.

Egyéb allergiás bőrgyulladások

A bolhaallergia. Gyakori, hogy a macska szervezete allergiásan áthangolódik a bolhanyállal, mint allergénnel szemben, és ismételt bolhacsípésekre bőre gyulladásos reakcióval válaszol. Főleg a nyár végén, ősz elején fordul elő. A bőrelváltozások tipikus helye a hát bőre, függetlenül a bolhacsípések helyétől. A megbetegedett területeken a bőr kipirul, nedvezik, pörkösödik, másodlagos fertőződés miatt gennyesedik. Az elváltozott részt a macska nyalja, vakarja. A bőrgyulladás néhány hét alatt javul. Gyógyul, de kiújulásra vagy idültté válásra hajlamos, aminek következtében a bőrön heveny, idült, megvastagodott, ráncokat vető vagy éppen gyógyulófélben lévő helyek találhatók egymás mellett.

Gyógykezelés. Alapfeltétel a bolhák irtása, az allergizált macska megóvása akár egyetlen bolhacsípéstől is, ami nehéz, gyakorta megoldhatatlan feladat. Az elváltozások tüneti kezelése, a viszketés és az allergiás folyamat csillapítására gyulladáscsillapító alkalmazása sikeres beavatkozás mindaddig, amíg a macskát újabb bolhainvázió nem éri.

Kontaktallergia. Főleg a szőrtelen bőrterületek allergizálódnak, ha műszálas anyagokkal vagy gyapjúval, esetleg más szövetekkel kerülnek érintkezésbe. Érzékenyítheti a macska bőrét szappan, sampon, háztartási tisztítószer is. Gyakori, hogy a macskák a nyakukra helyezett bolhaölő vegyszerrel impregnált műanyag övtől kapnak allergiás bőrgyulladást. Az elváltozások hevenyek, a bőr kipirosodik, kifekélyesedik, nedvezik, viszket, ahol allergizáló tárggyal az találkozott, emellett még főleg a nemi tájékon, a hereborékon, a mancsokon. A megoldás az immunreakciót okozó anyag felismerésével és kiküszöbölésével érhető el. Kétes esetekben a macskát a megszokott tartózkodási helyéről egy időre, ha lehet, ajánlatos elszállítani. A bőrgyulladás, ha azt valóban kontaktallergia idézte elő, erre frappáns módon, gyorsan elmúlik.

Autoimmun-allergia. Az immuntolerancia károsodása esetén a szervezet saját fehérjéi ellen termel ellenanyagokat. Ez a mechanizmus ritkán a macskák allergiás bőrbetegségeinek keletkezésében is szerepel. A diagnózis csak a bőrmetszet szövettani feldolgozásával tehető biztossá. A tünetek folyamatos, állandó gyulladáscsillapító adásával szüntethetők meg, a kezelés leállítására viszont azok kiújulnak.

A külső hallójárat gyulladása. A külső hallójáratot borító bőr gyulladása a macskák leggyakoribb betegségeinek egyike. A betegségre hajlamosít a hallójárat szűk, szőrrel erősen benőtt volta, amik a fül öntisztulását, szellőzését gátolják. A bőségesen termelődő és pangó fülváladékból, ha ahhoz még víz is kerül, felszabaduló bomlástermékek károsítják a hallójárat bőrét, és kedvező lehetőséget teremtenek baktériumok és gombák elszaporodásának. Gyakori az is, hogy a váladék felhalmozódás allergiás folyamat részeként jelentkezik. A kóroktanhoz tartoznak a hallójáratba jutó idegen tárgyak. Súlyosbítja a helyzetet és a gyulladás fenntartója a fej gyakori rázása, dörzsölése, ezen kívül a fül szükségtelen, mechanikus, szakszerűtlenül végzett tisztogatása is. Előfordul, hogy a betegség hátterében rühatkák elszaporodása áll, esetleg élesztőgombák szerepe mutatható ki. A külső hallójárat bőre, bármi, a megbetegedést megindító tényező jelentkezése esetén, allergiássá válik. Ez annyit jelent, hogy már csekély behatásra újra és újra gyulladásba jön, tartósan megnyugodni nem tud, ilyen esetekben a gyulladásnak csak fellobbanó és csillapodó stádiumairól beszélhetünk. A betegségre a macska fej- és fülrázása hívja fel a figyelmet. Egyoldali megbetegedésben a macska a fejét a beteg oldal irányában oldalt tartja, menés közben a beteg oldal felé dől, kanyarodik. A hallójáratból váladék szivárog, amely a szőrzetre tapad, szennyezi azt. A bomló váladék sokszor már messziről érezhető, átható bűzt áraszt. A fül tövét nyomással vizsgálva fájdalom váltható ki, és a viszkózus váladék az összenyomás utáni felengedéskor jellegzetes hangot hallat. A hallójárat bőrének állapotáról fültükrös vizsgálattal győződhetünk meg. A heveny betegség hosszas fennállás, ismétlődés esetén könnyen válik idültté. A bőr megvastagodásával járó krónikus betegség teljes meggyógyítására a kilátások nem jók.

Gyógykezelés. Fontos lenne a hajlamosító tényezők elhárítása/csökkentése. Ennél könnyebb megoldani, hogy a hallójáratba ne kerüljön víz. Jók a gyógyulás kilátásai akkor, ha a betegséget idegen tárgy (toklász), vagy rühatkák okozták, és az okot sikerült kiküszöbölni. A fül kitisztítása ellentmondásos kérdés. A fül bőrének vattapamattal való dörzsölése egyrészt a bőrelváltozások súlyosbodását idézheti elő, másrészt a gennyes, bomló váladékkal kitöltött hallójáratba sokszor még gyógyszereket sem lehet bevinni. A legjobb eredményt olyan fülcseppek alkalmazásától látták, amelyek a gennyesztők ellen antibiotikumot, a gombák ellen pedig antimikotikumot tartalmazott.