Az idült májbetegségek

Az idült májgyulladás macskákban nem gyakori. Okai között a fertőzés, valamint az immunbiológiai eredet szerepel, de sokszor eredetét nem lehet megmondani. Tünetei: bágyadtság, étvágytalanság, bő vizelés, az esetek nagy részében sárgaság. A betegek lesoványodnak, majd a folyamat májcirrhosisba megy át. A tárolási betegségek közül leggyakoribb a májlipidosis. A cukorbetegségnek a máj elzsírosodása szinte törvényszerű velejárója. Ezen kívül vegyszerek, baktérium-toxinok, gyógyszerek (tetraciklin-lipidosis) hatására áll elő. A réztárolási hepatopathia a rézkiválasztás öröklött zavara fordul elő. Az idült megbetegedés, amikor a májsejtekből a réz hirtelen a vérbe áramlik, heveny, súlyos fellobbanásban mutatkozik. A májcirrhosis és a májfibrosis a macskák gyakori és klinikai módszerekkel egymástól alig elkülöníthető betegsége. A májcirrhosist a máj és/vagy az epeerek gyulladásai idézik elő. A májfibrosis pedig elsősorban a jobbszívfél-elégtelenségben előálló tartós vérpangás miatti kötőszövetszaporodás, -zsugorodás következménye. Májfibrosisban, a cirrhosisal ellentétben, a májban regenerációs, átépülési folyamatokkal alig találkozunk. Mindkét esetben azonban a kórképet meghatározó kimenetel azonos: a máj működő szövete végérvényesen, fokozatosan pusztul, megfogy, helyét zsugorodó kötőszövet tölti ki. A májsejtek megfogyása, ha nagyfokú, májelégtelenséget okoz, másrészt a zsugorodó kötőszövet a májon áthaladó vérerek egyre nagyobb részét zárja el és kapcsolja ki véglegesen a vérkeringésből. A májbeli érrendszer összkeresztmetszetének májbeli megszűkülése tartós vérpangással jár a mögöttes érterületen, ami a hasvízkór kórfejlődésében jelentős tényező, másrészt romlik a máj saját vérellátása is.

Tünetek, kórhatározás. A májcirrhosis/fibrosis általában lassan és hosszú időn keresztül, minden betegségre utaló jel nélkül fejlődik. A betegségre először az általános tünetek, mint a bágyadtság, soványodás hívja fel a figyelmet. Gyakori következmény a hasvízkór, sokszor a hasvízkór az első panasz, amellyel a macska állatorvosi vizsgálatra kerül, és csak a has vízkór felismerése vezet az alapbetegség a májcirrhosis/fibrosis megállapításához. Az idült májbetegségek további velejárói még idegrendszeri tünetek is lehetnek, sárgaság azonban még előrehaladott stádiumban is ritka. A kórhatározást kezdeti esetekben laboratóriumi vizsgálatokkal lehet alátámasztani. Kórjelző értékű az ultrahanggal esetleg laparoszkóppal ellenőrzött (célzott) májbiopszia és a máj minta szövettani feldolgozása.

Kimenetel, gyógykezelés. A máj fibrosis/cirrhosis gyógyíthatatlan betegség. Nincs sok remény a tartós életben maradásra, ha már hasvízkór és különösen nem, ha idegrendszeri tünetek (görcsök, tudatzavar, kóma) mutatkoztak. Ha a betegséget a korai szakaszában állapították meg, a macska szerencsés esetben még hosszú hónapokig viszonylag jó állapotban elélhet, de a kórfolyamatot gyakorlatilag alig áll módunkban befolyásolni. A betegség következményeit viszont a májvédő terápia érvényesítésével enyhíteni lehetséges.