Az egyensúlyozó készülék bántalmai

Az egyensúlyozó szervek működészavarának leggyakoribb oka macskákban a perifériás belső fül bántalma, amelyet a belső fül gyulladása okoz. A belső fül gyulladása legtöbbször az igen gyakori külsőhallójárat-gyulladás következménye, amely a közép-, majd a belső fülre terjed rá. Megbetegedhet a közép- és ezáltal a belső fül a torokból származó fertőzés miatt is. A betegség az esetek nagyobb részében egyoldali.

A perifériás belső fül károsodásának tünetei: a fej oldaltartása, oldalra dőlés, oldal irányú mozgás és mindez mindig a beteg fül irányában. További gyakori tünet még a szemrezgés. Az egyensúlyozás, a mozgás zavarai a heveny stádiumban súlyosak, később javulnak, mert a macska alkalmazkodik a helyzethez, megtanulja, hogyan kell kivédeni az egyensúlyérzet hiányát vagy romlását. A belső fül szindróma ismeretlen kóroktanú, nem ritka betegség, amely idős macskákban fordul elő. A fej oldaltartása, kör irányú mozgás, egy oldalra dőlés, esés előzmény nélkül, hirtelen, súlyos formában lép fel. A macskák képtelenek arra, hogy irányt tartsanak, esetleg arra is, hogy járjanak. A nagyon feltűnő tünetekkel járó betegség különben jóindulatú. A macskák beavatkozás nélkül is hamar rendbe jönnek, 1-2 hét alatt tünetmentessé válnak. A központi belső fül (agytörzsi magvak, kis agyvelő) megbetegedése önálló kórformaként nem, hanem agyvelőgyulladás esetleg daganat, trauma következményeként, tüneteként fordul elő. Súlyos, a járást nagyon zavaró egyensúlyzavar, a helyzetérzékelés romlása vagy elvesztése a jellemzői.