Az Aujeszky-betegség (álveszettség)

A macska Aujeszky-betegsége lázas, általános és idegrendszeri tünetekkel lezajló, fertőző betegség, amely gyakorlatilag kivétel nélkül a megbetegedett állatok elhullásához vezet.

Előfordulás. Amióta 1902-ben hazánk fia, Aujeszky Aladár, a betegséget szarvasmarhán észlelt formáját leírta és a veszettségtől elkülönítette (pseudorabies), előfordulását kutyán, macskán, valamint sertésállományokban is világszerte megállapították. Sertésben, eltekintve azoktól az országoktól, amelyek a mentesítést már befejezték, a betegség nagyon gyakori. Nálunk jelenleg a tenyésztésre szánt állományoknak már kb. 75%-a mentes a fertőzéstől. Az egyéb állatfajok, közöttük a kutya és a macska is, a sertéstől fertőződnek, azonban bennük a betegség ritka. Azokon a területeken, ahol nem tartanak sertést (pl. a mohamedán országokban), az Aujeszky-betegség ismeretlen.

Kóroktan. Az Aujeszky-betegség vírusa sertés és egyéb eredetű sejttenyészetekben is jól tenyészthető, citopatogén. Antigénszerkezetileg egységes. Gazdaspektruma a többi herpesvírustól eltérően széles, a sertésen kívül egyebek között fogékonyak iránta a kérődzők, a kutya és a macska és más húsevők, az ember azonban nem.

Járványtan. Az Aujeszky-betegség vírusának fenntartó gazdája a tartósan fertőzött sertés. Ettől fertőződnek más háziállatfajok, beleértve a kutyát és a macskát is. A macska fertőződhet a sertéstelepeken közvetlen érintkezés, illetve nyál, vizelet stb. útján vagy városban tartott macskák nyers sertésbelsőségektől, főleg tüdőtől, légcsőtől, gégétől, valamint vágóhídi hulladékok feletetésével. A gége, a légcső és a tüdő a tünetmentes, de fertőzött sertésekben is nagy mennyiségben tartalmazhat vírust, másrészt a gége és a légcső porcai könnyen felsérthetik a macska torkát, ami bementi kaput nyit a vírusnak.

Kórfejlődés, tünetek. A sérült száj- és garatnyálkahártyán vagy bőrön át bejutó vírus az idegek mentén az agyvelőbe jut, ott agyburok- vagy agyvelőgyulladást okoz, ami következetesen halálosan zajlik le. A betegek főként szájszögletüket, de más testrészüket is kíméletlenül vakarják, közben kimerültén fekszenek és fájdalmasan nyögnek. A legtöbb beteg állat 1-2 nap alatt elhullik. Hirtelen nyugtalanná válnak, esetleg hánynak. A legfeltűnőbb tünet, hogy fájdalmas nyivákolás közben bőségesen nyálzanak, a pupillák egyenlőtlenül tágultak, és egyes izomcsoportok rángógörcse is kialakul. A bőrviszketegség miatti vakarózás a betegeknek csak mintegy felénél jelentkezik. A beteg macskák szinte kivétel nélkül elhullanak.

Kórjelzés. A kórjelzés a jellegzetes tünetek miatt többnyire nem okoz gondot.

Védekezés, megelőzés. Ne etessünk nyers sertéshúst és sertés eredetű vágási hulladékot.